תכנית לאומית ליישום היעדים להפחתת פליטות גזי החממה ולהתייעלות אנרגטית

בועידת פריז שהתקיימה בדצמבר 2015 הציגה ישראל את התכנית הלאומית והיעד שלה להפחתת פליטות גזי החממה – 7.7 טון גזי חממה לנפש בשנה, כלומר, הפחתה של כ-25% בפליטות גזי החממה. בשל מחלוקת בין משרד האנרגיה והמשרד להגנת הסביבה לא יצאה התכנית לפועל והיא אושרה רק במחצית אפריל השנה, כחצי שנה לאחר מכן, כחלק מהתחייבותה של ישראל בועידה.

החלטת הממשלה שהתקבלה ליישום תכנית זו, מפורטת מאוד וכוללת, בין השאר, את הסעיפים הבאים:

  1. עמידה ביעד הלאומי לצמצום צריכת החשמל אליו ניתן להגיע באמצעות ערבויות מדינה כגון הלוואות ומענקים בהיקף של 800 מיליון ₪ לתקופה של 10 שנים מיום קבלת ההחלטה (2016-2025). מענקים אלה יינתנו על בסיס תחרות על מחיר ההפחתה של טון גזי חממה וקוט"ש נחסך ועבור פרויקטים לעידוד הפחתת זיהום האוויר מתעשייה ועידוד שילוב טכנולוגיות ישראליות חדשניות.
  2. הגשת תכנית לאומית רב-שנתית מפורטת ליישום היעד להתייעלות אנרגטית לשנת 2030 – 17% מכלל כושר ייצור החשמל בישראל מאנרגיה מתחדשת. התכנית תוגש על ידי משרד האנרגיה עד חודש אוקטובר השנה.
  3. השגת יעדי ייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת באמצעות מגוון פעולות שכוללות מתן פטורים ממס על הפקת אנרגיה מתחדשת, הסרת חסמים והקצאת קרקעות עליהן יוקו מתקני ייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת, שילוב מתקנים פוטו-וולטאיים על גגות מבנים ועוד.
  4. בתחום הבנייה:
    • התקנת תקנות חדשות שיקבעו חובת דירוג אנרגטי של בניני מגורים ומשרדים חדשים בהתאם לתקן 5282.
    • גיבוש תכנית מפורטת הכוללת אמצעים להפחתת פליטות במבנים קיימים וחדשים במטרה להשיג את היעד להפחתת פליטות גזי החממה בסקטור המבנים.
    • הרחבת מספר המבנים המסחריים והציבוריים החדשים שייבנו עד שנת 2030 לפי תקן הבנייה הירוקה 5281.
  5. גיבוש תכנית לעידוד השימוש בתחבורה ציבורית ולמימוש יעדי צמצום הנסועה הפרטית.
  6. בחינת הדרכים להפחתת השימוש בפחם ועידוד המעבר לגז טבעי.
  7. צמצום צריכת האנרגיה של משרדי הממשלה.

תכנית הממשלה ליישום היעדים להפחתת פליטות גזי החממה ולהתייעלות אנרגטית אמורה להביא לחיסכון כלכי ולייעול של צריכת האנרגיה במשק, לשיפור התחרותיות בתעשייה ולהפחתת זיהום האוויר וצמצום הנזקים הבריאותיים ממנו.

התכנית ספגה ביקורת קשה הן בקרב חברי הכנסת והן בקרב ארגוני הגנת הסביבה. אלה טענו כי התכנית מרוככת, מרוקנת מתוכן וחסרת מעוף ושהיא גובשה ללא מעורבות של ארגוני הסביבה שפעילים מאוד במאבק לשמירת האקלים.

למידע נוסף אודות חוק אוויר נקי

לעדכונים שוטפים, להרשמה למנוי וליעוץ בנושאי סביבה ובטיחות, אתם מוזמנים לפנות אלינו – info@ehs-regulation.co.il

 

השארת תגובה

פוסטים נוספים

חוק אוויר נקי – המהפכה אז והיום

חוק אוויר נקי הוא אבן דרך ראשונה ומשמעותית בהסדרת תחום איכות האוויר בישראל והוא נחשב עד היום לאחר מחוקי שמירת איכות הסביבה החשובים ביותר בתולדות המדינה.  החוק הוא הוא יוזמה מבורכת של עמותת אדם טבע ודין והוא מבוסס על חוק אוויר נקי שנחקק בארצות הברית בשנת 1963. הוא אושר בכנסת ביולי 2008, ללא מתנגדים או

קראו עוד»

צו רישוי עסקים – הבסיס לרישיון עסק

רישיון עסק הוא המסמך החשוב ביותר לכל בעל עסק באשר הוא. בישראל הוא מעוגן בחקיקה ראשית – חוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968, אך מכיוון שחוק זה כללי מאוד ואינו כולל התייחסות פרטנית לעסקים מסוגים שונים או למצבים מסוימים, נקבע בו שבסמכותו של שר הפנים לחוקק חקיקה משנית בדמותן של תקנות וצווים. אחד הצווים המשמעותיים ביותר לחוק הוא צו

קראו עוד»

היתר רעלים – כל המידע במקום אחד

שימוש בחומרים רעילים עבור פעולות בתעשייה, במחקר, בתרבות ובסקטורים אחרים הוא עניין שכיח. אך על מנת שאדם או ארגון יוכלו לעסוק בחומרים כימיים וביולוגיים מזיקים כאלה, הוא מחויב להמציא היתר רעלים, מסמך רשמי שניתן על ידי המשרד להגנת הסביבה עם התייחסות של רשות הכבאות וההצלה ושל פיקוד העורף. מטרתו של ההיתר לאפשר אחסון, אחזקה, שינוע,

קראו עוד»

טופס רישום מנויים

כניסה

לא רשומים?

כניסה

עדיין לא נרשמת?
פתיחת שיחה
1
איך אפשר לעזור?
היי,
איך אפשר לעזור?